Symulacja odrzutu i model…

Symulacja odrzutu i model strzelania w grach

Witam wszystkich w świąteczno-lockownowym wpisie o symulacji odrzutu i strzelaniu z wirtualnej broni, opracowanym przez tego typa, co pewnie tylko udaje, że się na tym zna, a tak naprawdę to chuja się zna, bo pewnie co najwyżej strzelał z glauberyta w gimnazjum podczas szkolnej wycieczki na strzelnicę.

Akurat z glauberyta nie strzelałem, jak dobrze pamiętam (a pamiętam coraz gorzej, bo gimnazjum to u mnie już dosyć odległy temat) podczas tej wycieczki byłem chory i siedziałem w domu. To druga część wpisu o „odrzucie i feelingu broni”, po prostu zmieniłem nazwę na nieco… Lepszą? Ładniejszą? Czy ten przydługi wstęp był w ogóle potrzebny? Pewnie nie.
Zapraszam.

PP-19-01 Vityaz

View post on imgur.com

Vityaza możnaby nazwać rosyjską odpowiedzią na MP5, gdyby nie fakt, że powstał jakieś 40 lat później. Vityaz to jedna z tych konstrukcji, gdzie rosyjska finezja w projektowaniu broni jest wręcz namacalna, mianowicie, w ogromnym uproszczeniu vityaza można nazwać miksem AK-105 i AKS-74U z adapterem na magazynki 9×19 mm. Wiecie, smol ak.

View post on imgur.com


W praktyce, znacznie bliżej mu do dosyć popularnego wśród graczy i entuzjastów wschodniej broni pistoletu maszynowego PP-19 Bizon, który tak naprawdę popularny jest tylko wśród graczy i entuzjastów rosyjskiej broni, gdyż obecnie, pozostaje tylko na wyposażeniu jakichś jednostek rosyjskiego ministerstwa spraw wewnętrznych (MVD) a z tego co wiem to i tam nie jest zbyt popularny. W reszcie jednostek został zastąpiony właśnie przez vityaza. Jak wspomniałem, PP-19-01 Vityaz to dosyć prosta konstrukcja, zaprojektowana w dużo bardziej klasyczny sposób niż cudaczny bizon. Warto też wspomnieć, że vityaz jest bezpośrednim następcą bizona (na co zresztą wskazuje nazwa). Z tego co mi wiadomo, Vityaz w rosyjskich służbach sprawuje się świetnie, obecnie, jest podstawym pistoletem maszynowym zarówno w rosyjskiej armii jak i jednostkach specjalnych. FSB ma wyjątkowo dużą dowolność w doborze broni, na licznych zdjęciach możemy zobaczyć rosyjskich specjalsów uzbrojonych w MP5, HK416 czy bardzo w Rosji popularne austryjackie B&T MP9.

View post on imgur.com


Mimo to, vityaz zdobył dużą sympatię FSB, co raczej dobrze o nim świadczy.

W grach pojawia się jednak dosyć nieśmiało, chyba najbardziej znany jest z Escape From Tarkov, PayDay 2, Rainbow Six: Siege i Ghost Recon: Breakpoint oraz Wildlands.
W tym ostatnim tytule animacje broni są żałośnie proste, najpewniej dlatego, iż jest to trzecioosobowy shooter.
Warto jednak zauważyć, iż w początkowo tragicznym (teraz jest trochę lepiej) następcy Wildlands, czyli Breakpoint, wszelkie animacje znacznie poprawiono.
(pierwszy film to Wildlands, drugi to Breakpoint)

View post on imgur.com

Najpierw jednak weźmy pod lupę PayDay2. Generalnie PayDay ma naprawdę dziwny system strzelania. Jest całkiem satysfakcjonujący, ale odrzut jest cholernie przegięty, i to niemal w każdej, nawet najsłabszej broni. Nie inaczej jest z vityazem.

View post on imgur.com


Odrzut w prawdziwym PP-19-01 jest podobny, ale jednak nieco agresywniejszy niż ten w MP5, zarówno na singlu jak i auto. Na ogniu pojedynczym, vityaz lekko podbija do góry, na automatycznym broń miota w pozycji góra – dół.

View post on imgur.com


W PD2 vityaz bardziej wygląda jakby zasilany był nabojem .45 ACP a nie 9×19. Niestety, takowy model nie istnieje.

Tarkov świetnie odwzorowuje odrzut na singlu, na auto też jest nieźle, chociaż mam wrażenie, że to „pływanie” góra – dół jest nieco zbyt powolne, zbyt łagodne. Podobna sytuacja jak z MP7.

View post on imgur.com

W Siege odrzut na singlu jest naprawdę bardzo dobrze odwzorowany, może nawet lepiej niż w tarkov, jest nieco bardziej agresywny i ostry, ale na auto broń po prostu leci w górę, co nawet w przypadku strzelania z biodra czy luźnego ramienia w vityazie raczej nie powinno mieć miejsca.

View post on imgur.com

I na koniec ciekawostka, czyli Wildlands. I nie wiem czy odwzorowanie odrzutu w vityazie było zamierzone czy nie, ale wyszło naprawdę nieźle. Na singlu podobnie jak w Siege broń lekko (ale bardzo szybko) podbija do góry i wraca na cel, ale na auto zamiast prostego szybowania w górę, nieco broń bardziej wciska i miota na boki.

View post on imgur.com

KAC LAMG

View post on imgur.com

Wbrew wszelkim pozorom KAC LAMG nie jest żadnym środkiem mającym ukrócić niedzielne jebanie głowy i żołądka po sobotnim miksie żubrówki z harnasiami. KAC LAMG to jeszcze świeży karabin maszynowy wyprodukowany przez uznaną firmę Knight’s Armament.
Broń działa na zasadzie systemu stałego odrzutu (constant recoil system) przez co kontrolowanie broni jest bardzo łatwe. Do tego LAMG w wersji zasilanej nabojem 5,56×45 waży niecałe 5 kilogramów. To mniej więcej tyle, ile cięższe karabiny szturmowe czy bojowe. Przypomnę, że teoretycznie konkurencyjny karabin maszynowy M249 SAW waży około 7 kilogramów mając dokładnie ten sam zapas amunicji i nieporównywalnie agresywniejszy odrzut.

View post on imgur.com


M249 jest „teoretycznie konkurencyjny”, gdyż używany jest do nieco innych celów niż te, do których prawdopodobnie używany byłby LAMG, ale czaicie o co chodzi, jedno i drugie jest lekkim karabinem maszynowym, a jednak LAMG jest sporo lżejszy i dużo łatwiejszy w kontroli. Jeszcze większą rewolucją jest LAMG zasilany nabojem 7,62×51, szczególnie w porównaniu do przeogromnego, tłustego skurwesyna jakim jest M240, ale nie będę już przedłużać. Rozumiecie, rewolucja.

Swój najważniejszy występ LAMG odnotowało w Call Of Duty: Modern Warfare, gdzie jako absolutnie przegięty FiNN LMG wkurwia graczy po dziś dzień. Co najlepsze, to przegięcie jest całkiem uzasadnione.

View post on imgur.com


Constant recoil system sprawia, iż broń bardziej wbija się w ramię strzelca niż szybuje w górę czy agresywnie miota się w każdą stronę jak to często w lekkich karabinach maszynowych bywa. Model odrzutu LAMG w wersji 5,56 porównałbym do karabinów M16/M4, tam działa to dosyć podobnie, broń bardziej kopie strzelca niż ucieka w górę czy na boki. Modern Warfare odwzorowuje to naprawdę świetnie, broń lekko rzuca w poziomie, ale mimo ciągłego ostrzału pozostaje na środku ekranu, jest bardzo łatwa w kontrolowaniu. Na nieszczęście wielu graczy.

View post on imgur.com


Wracając na sekundę do constant recoil system, ten powstał na długo przed LAMG, konkretniej, pod koniec lat 70. Opracowany został wraz z singapurskim lekkim karabinem maszynowym Ultimax 100. Z tej broni w wersji Mark 5 możemy postrzelać w Battlefieldzie 4.

View post on imgur.com

LAMG pojawia się też w Wildlands i Breakpoint… Choć nie do końca. Tam strzelamy z KAC LMG A1, czyli następcy KAC LMG, który jest unowocześnioną wersją Stonera 96, który jest następcą Stonera 63. Rozumiecie, no nie?

View post on imgur.com


W ogóle to z tego co rozumiem, LMG A1 nigdy nie wyszedł z fazy koncepcyjnej, najpewniej miał być następcą KAC LMG, ale projekt porzucono i na jego miejsce opracowano LAMG właśnie. To nie przeszkodziło Ubisoftowi w zrobieniu z LMG A1 niemal flagowej broni Wildlands umieszczając ją choćby na okładce.

W Wildlands broń znosi do góry. I teoretycznie biorąc pod uwagę fakt, iż LMG jest jeszcze lżejszy niż LAMG (LMG – 4,5kg, LAMG – 5kg), odrzut faktycznie może być nieco agresywniejszy, ale odnoszę wrażenie, iż ten w grze jest nieco zbyt agresywny.

View post on imgur.com


W Breakpoint z kolei wygląda to całkiem legitnie, może tylko troszkę zbyt mocno buja na boki.

View post on imgur.com


Niestety, pozostają mi domysły, gdyż zarówno Stoner 96 jak i jego następca nie są zbyt popularni i brakuje jakichkolwiek filmów z ich udziałem. Także to tylko domysły.

PKM/PKP PECHENEG

View post on imgur.com

Żadnego pola do domysłów nie pozostawia niesamowicie popularny na całym świecie PKM (będący następcą karabinu PK), który bywa nazywany najlepszym lekkim karabinem maszynowym wszechczasów. Jak na lkm zasilany mocnym nabojem 7,62x54R jest stosunkowo lekki (7,5 kilo, wcześniej wspomniane konkurencyjne M240 zasilane nabojem 7,62×51 waży około 12 kilo) i jak przystało na rosyjską broń, konstrukcja jest prosta i kurewsko niezawodna.

View post on imgur.com


To po prostu AK w świecie lkmów (za PK/PKM również odpowiada Michaił Kałasznikow), nie do zarżnięcia, chętnie używany do dzisiaj choćby w naszym chlewie obsranym gównem* (na bazie PKM opracowano UKM2000 i UKM2000P zasilane nabojem 7,62×51) czy w Finlandii (jako 7.62 KK PKM).

View post on imgur.com


PKM doczekał się następcy zwanego PKP Pecheneg (w rosyjskim wojsku oznaczonego jako 6P41), który bardziej jest modyfikacją PKM niż strcite nową bronią.

View post on imgur.com


Zarówno PKM jak i PKP występują w wielu grach, w mojej opinii są czymś w rodzaju symbolicznej ciężkiej broni „tych złych” (najczęściej wszelakich islamskich terrorystów i Rosjan). Zacznijmy jednak od Modern Warfare.

PKM w przedostatniej odsłonie Call Of Duty odwzorowany jest naprawdę nieźle, zarówno wizualnie jak i technicznie. „In real life” broń bardzo mocno kopie strzelca i zauważalnie miota na boki, odrzut pionowy jest raczej niewielki, prawdopodobnie ze względu na dużą masę broni. Jednakże, PKM jako karabin maszynowy zasilany tak mocną amunicją jest w miarę łatwy do kontrolowania, nawet przy strzelaniu jak z klasycznego karabinu, opierając go o ramię. „W miarę łatwy” oczywiście nie oznacza, że dobrym pomysłem będzie porównywanie go do strzelania z MP5, mam nadzieję, że rozumiecie o co mi chodzi.

View post on imgur.com

W Modern Warfare chyba jednak trochę przegięto z tą łatwością, sam schemat odrzutu wygląda na odwzorowany poprawnie, ale w grze broń kontroluje się nieco zbyt łatwo. Z tego co pamiętam, PKM jest zdecydowanie łatwiejszy w użyciu niż choćby L86A1.

View post on imgur.com

PKM pojawia się też w Far Cry 3 oraz 4, i o ile kogoś, kto animował przeładowanie naprawdę srogo poniosło, gdyż trwa to absurdalnie krótko, tak samo zachowanie broni wygląda całkiem legitnie. Przydałby się delikatnie większy odrzut pionowy, ale broń ładnie miota na boki.

View post on imgur.com

PKM pojawia się też w Modern Warfare 3, ale z litości tylko o tym wspomnę.

PKP, który od PKM cięższy jest o jakieś 2,5 kilograma powinien być nieco stabilniejszy, ze względu na większą masę. Można zauważyć to na filmach, gdzie PKP w ramionach P O T Ę Ż N Y C H rosyjskich chłopów z FSB pozostaje niemal nieruchomy, nawet podczas strzelania długimi seriami.

View post on imgur.com


A tak w ogóle to uważam, że Strawberry Fields Forever i klip do tego utworu to jedne z największych i najznamienitszych osiągnięć w historii ludzkości. Całej historii ludzkości. Tak uważam.

View post on imgur.com

Wracając do broni, wydaje mi się, że PKP najlepiej odzworowano w Battlefieldzie 4. Odrzut poziomy wygląda na mniejszy niż w PKMach, broń bardziej kopie naszego bohatera niż lata mu na boki (co wydaje się poprawne), ale wyraźniejszy jest odrzut pionowy, w miarę strzelania broń lekko podnosi się do góry. Wygląda to całkiem przekonująco.

View post on imgur.com

Pecheneg pojawia się też w Medal Of Honor: Warfighter, ale tam miota nim chyba trochę zbyt mocno. Wygląda to jakby operator strzelał z luźnego ramienia, jakby nie dociskał broni odpowiednio mocno. Ale na plus fantastyczna animacja przeładowania, nawet mimo faktu, iż tak jak w Battlefieldzie 4 ukazano niewłaściwą taśmę amunicyjną.

View post on imgur.com


W obu grach PKP używa jednorazowej, rozsypnej taśmy amunicyjnej, której resztki wyrzucane są po każdym wystrzale. W prawdziwych PKP/PKM używa się taśmy stałej, która w całości wysuwa się z lewej strony, podobnie jak w MG34 czy MG42. To pozwala na ponowne jej użycie. Co ciekawe, Polski UKM2000 używa taśmy rozsypnej. Być może dlatego, że Polska też jest w rozsypce czy coś.

Na koniec Rainbow Six: Siege i PKP w układzie bullpup. I to co może wydawać się kreacją zbyt wybujałej wyobraźni jakiegoś sZaLoNeGo aNiMaToRa, faktycznie istnieje, takimi konwersjami zajmuje się bardzo modna (szczególnie wśród operatorów FSB) rosyjska firma Zenitco.

View post on imgur.com


Tu odrzut jest banalnie prosty, broń po prostu leci do góry. Nieźle kopie, ale brakuje jakiegokolwiek odrzutu poziomego, jakiejkolwiek niestabilności czy większego miotania, po prostu broń jak po sznurku wspina się do góry. I jest prawdopodobnym, że odrzut w „zbulpupowanym” PKP jest większy, gdyż broń w takiej konfiguracji może być lżejsza, ale na pewno nie różni się aż tak drastycznie od tego, który zaobserwować można w zwykłym PKP.

View post on imgur.com


W ogóle R6: Siege mocno średnio przykłada się do ukazania odrzutu, ale to również temat na inny wpis.

Wpis wyszedł jakiś długi, więc najwyższa pora kończyć. Dziękuję za przeczytanie, wesołych świąt, wesołego lockdownu, wesołego króliczka czy jajka czy czegoś tam, nie wiem, nie znam się na tym, nie chodzę do kościoła, tego króliczka to pamiętam tylko z South Park. Cokolwiek by to nie było, cześć wszystkim, miłych świąt, trzymajcie się, bądźcie szczęśliwi ❤️❤️

*pis prowadzi ten kraj w otchłań, jesteśmy gdzieś tak w połowie jej drogi

Tag do obserwowania wpisów o błędach: #bledywgrach

Poprzednie wpisy których nie ma na tagu:
– część 1: https://www.wykop.pl/wpis/49741999
– część 2: https://www.wykop.pl/wpis/49786271
– część 3 :https://www.wykop.pl/wpis/49883897
– część 4: https://www.wykop.pl/wpis/50027017

#20gierwykopka #gry #xboxone #ps4 #xboxseriesx #ps5 #konsole #technologia #gruparatowaniapoziomu #bron #komputery #strzelectwo #militaria #battlefield #callofduty #escapefromtarkov